• Kim Kopperud

Tips til deg som skal bygge en salgsavdeling

Oppdatert: juli 2

1. Ha ukentlige 1-1 møter med selgerne dine

Jeg mener at regelmessige, formelle, planlagte, 1: 1-møte mellom salgsleder og hver selger er en god praksis med kraft til å endre enhver negativ salgs-kultur.

Etter flere samtaler med salgssjefer i mange salgsorganisasjoner så fant jeg ut at at de fleste salgssjefer ikke hadde faste 1: 1-møter med selgerne sine.

Jeg hadde alltid trodd at hver leder var laser fokusert på mål og resultater, og gjorde det til et poeng å møte individuelt med menneskene på teamene sine.

Jeg blir sjokkert over å oppdage at denne typen oppfølging er mer unntaket enn regelen.





2. Be teamet ditt fremme sine egne løsninger

Som leder er det viktig og huske på at vi jobber med voksne og ansvarlige mennesker. Når det oppstår problemer så er det ikke imponerende å løse alle disse problemene på egen hånd, det er ofte både dumt og galt.

Når det gjelder aktivitet og resultat, kan du gi teamet deres egne tall og be dem om å identifisere den viktigste årsaken til at resultatet har falt. Utfordre dem til å løse problemet.

Bare si: “Team, vi scoret lavt på disse parameterne. Hva bør vi starte eller slutte å gjøre for å gjøre forbedringer?”

Når du stiller de rette menneskene de riktige spørsmålene, så vil den rette løsningen vanligvis komme frem i lyset.


3. Skap en gjennomsiktig organisasjon

Åpenhet betyr at dine ansatte, ledere, og andre, skal vite hvordan du presterer. I de beste salgsorganisasjonene bør alle kjenne hvert enkelt teammedlems mål og deres progresjon opp mot målene.

For eksempel, hvor mange samtaler som blir gjennomført hver dag, hvor mye tid du bruker på telefonen, hvordan hver persons pipeline ser ut - dette skal være tilgjengelige for alle. Sett arbeidsmoralen din på utstilling!


4. Bygg tillit med teamet ditt

Selve grunnfundamentet for motivasjonen er tillit. Hvis teamet ditt ikke stoler på deg og ikke tror du kjemper for deres interesser, vil det være vanskelig for dem å føle seg inspirert og drevet av arbeidet sitt. Når selgere er umotiverte, er det vanskelig og inspirere dem med mindre du har en åpen og ærlig samtale om deres utfordringer, mål og ambisjoner.

Ledere må skape tillit og deretter opprettholde den ved å engasjere seg med teamet sitt på en konsekvent og omsorgsfull måte. Den beste måten å bygge tillit på er å operere transparent. Det å starte med å diskutere tillit kan være en fin måte å få ballen i gang.

I min karrière har jeg brukt en enkel frase for å starte denne samtalen.

Jeg sier ganske enkelt: ”Egil, jeg vil være sikker på at vi har en tillitsfullt relasjon. Hvordan kan vi bygge tillit oss imellom? ”

Det er ganske direkte, og det er en fin måte å forklare hvert enkelt teammedlem at jeg er interessert i å jobbe på lag, i stedet for at jeg skal være “sjefen” deres.



LENKER
PRAT MED OSS

hei@lette.no

 

+47 96 00 45 00

 

Besøksadresse Oslo:

Bogstadveien 27b

0335 Oslo

Besøksadresse Porsgrunn:

Østvedthagen 8

3943 porsgrunn

FØLG OSS
  • White LinkedIn Icon

Copyright © 2020 Lette