• Anders Estes Jacobsen

Hvorfor JA, JA, JA metoden i salg er død

Oppdatert: juli 2



"Du vil vel spare penger?"
"Vil du at vi skal gjøre hele jobben?"
"Da går vi for dette da?"

Hvor mange selgere har vel ikke blitt opplært i denne metoden. Få kunden til å si ja til dine argumenter, forkledd som spørsmål. Klarer du å få kunden til å si JA 3 ganger, har du vunnet han.


Sannheten er at denne metoden aldri har fungert. Du klarer kanskje å få "closet" noen, men dette er ikke reelle kunder. Dette er ikke kunder som med viten og vilje kjøper deg og ditt produkt. Slike "salg" ender ofte med tvist, angring, konflikt.


Chrisopher Voss var sjefsforhandler i FBI i 27 år. Han hadde ansvar for gisselforhandlinger. Bankranere, gerilja, eller søramerikansk mafia som tar mennesker til gissel, for å få løsepenger.

Han sier: JA er en forpliktelse. NEI er beskyttelse. NEI får folk til å føle seg trygge. Mens JA får folk til å føle seg usikre på hva det er de har forpliktet seg til. Så og si alle JA er JA med forbehold. Mange JA er falske JA. I stedet for å manipulere kunden til å så JA til dine spørsmål, bør du i stedet få kunden til å si NEI. Dette får kunden til å føle seg trygg på deg og dine intensjoner. Les mer om dette her: https://tinyurl.com/ya75ucp4

Vil du lære mer om hvordan man fører en salgsamtale? Da kan du laste ned vår samtalemal (gratis).



LENKER
PRAT MED OSS

hei@lette.no

 

+47 96 00 45 00

 

Besøksadresse Oslo:

Bogstadveien 27b

0335 Oslo

Besøksadresse Porsgrunn:

Østvedthagen 8

3943 porsgrunn

FØLG OSS
  • White LinkedIn Icon

Copyright © 2020 Lette