
Kim Kopperud
Feil nr. 1 bedriftsselgere gjør

Kutte prisen!
Det siste en prisinnvending egentlig handler om er pris.
Det første og enkleste svaret på en prisinnvending er en å speile kunden.
Gjenta de siste 1-3 ordene kunden nettopp sa med en nysgjerrig bøyning.
Eksempel:
Du trenger en prisreduksjon?
Trenger du at vi kutter prisen?
Prisen vår er for høy?
En av de smarteste vi noen gang har trent, gjorde det til et poeng å alltid speile den andre sidens krav. Han sa at deres svar ville fortelle ham om de var fastelåste de var, eller om det var noe å gå på.
Basert på hva kunden svare på dette, kan du sette merkelapper på kundens uttalelser.
Eksempel:
Det virker som om verdien i tilbudet ikke er her for deg?
Det virker som om dette ikke er noe for deg?
Husk at pris bare er et begrep. Gode tilbud består ikke bare av pris, langt viktigere er hvilken verdi og vilkår tilbudet inneholder.
Prøv det neste gang du har mulighet, du vil bli forbauset over effekten.